San Francisco, dag 23 (15-8)

15 augustus 2018 - Monterey, California, Verenigde Staten

Vandaag weer redelijk vroeg op want we moeten om 9 uur de kaartjes voor Alcatraz ophalen. Ideaal dat we weer op de fiets naar Pier 39 kunnen fietsen. Deze keer minder (eigenlijk helemaal niet ) steil, want we volgen de route van de bus. We rijden een beetje "buitenom" om heuvels te vermijden. Is stuk sneller! We voelden ons echte San Franciscanen, zo dwars door de stad, te samen met anderen die naar hun werk gaan. Fietsen weer ingeleverd en stukje lopen naar startpunt Alcatraz tour. Het is erg druk, maar alles is supergoed geregeld en rond 9.30 uur gaan we in de rij staan om de ferry op te kunnen die ons naar Alcatraz brengt. Het is prachtig weer, blauwe lucht, lekker zonnetje, maar wel veel wind en daardoor nog behoorlijk fris (we hadden ons steeds keurig ingesmeerd bij die hoge temperaturen, maar hier in SF eigenlijk niet aan gedacht... en stom... ook nu geen zonnebrand mee).Bij Alcatraz krijgen we een rondleiding met een audiotour. Heel erg interessant en indrukwekkend om al die celblokken te zien, de eetzaal, douchegelegenheid etc. en verhalen te horen wat zich daar afspeelde. De meeste indruk maakte het verhaal van drie gevangenen die ontsnapt zijn, in 1962. Vanuit hun cel hebben ze een doorgang gegraven mbv lepels. Ze hadden ook drie hoofden nagemaakt van oa zeep/cement/wc-papier zodat het net leek of ze nog in hun bed lagen. Ingenieus. Ze zijn ontsnapt maar ze zijn vervolgens nooit gevonden, dus : of verdronken, of ze zitten nu nog op een eilandje in de Stille Zuidzee ! Een beruchte gevangene daar was Al Capone. Om 12.30 uur nemen we de ferry terug. Je kan zo lang blijven als je wilt, ieder half uur gaat er een ferry terug naar San Francisco. Maar wij vonden het zo wel goed. Naar de 8 ste verdieping gegaan van Macy's (een groot, luxe warenhuis) voor een mooi uitzicht op vooral Union Square en stukje van de stad. 's Avonds gegeten bij een echte Amerikaanse Diner in jaren 50 stijl (Grease !) Leuk !