San Francisco, dag 22 (14-8)

14 augustus 2018 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Het ontbijt bij ons hotel stelt niet veel zoveel voor: we kunnen tot 9 uur een zakje ophalen bij de receptie met daarin; wel, wel:1 grote (erg lekkere) muffin en 1 kleine appel ! Maar dit is maar 1 héél klein puntje van kritiek hoor, want het hotel is verder TÓP ! Heerlijke, luxe, gezellige hotelkamer, van alle gemakken voorzien. Op verzoek kwamen ze zelfs een mini koelkastje brengen ! Vandaag SF verder verkend met: de FIETS ! Om 10 uur vertrokken, om 21 uur pas weer terug...! Geweldig weer ! Vanaf hotel eerst stukje lopen, toen met de bus naar Fisherman's Wharf. Daar in de buurt de fietsen opgehaald. We mogen ze 24 uur lenen, dus morgen pas weer terug. Perfect!

Fietsroute gevolgd via allerlei mooie uitzichtpunten op de Golden Gate Bridge en op Alcatraz en op de skyline van San Francisco, naar onder andere Palace of Fine Arts (werd gebouwd voor de wereldtentoonstelling van 1915). Het voelt een beetje als Rome in San Francisco wanneer je tussen de grote zuilen doorloopt. Het is gelegen aan een mooi plein met een vijver. Even uitrusten voor onze tocht omhoog, want om bij de Golden Gate Bridge te komen moeten we eerst flink klimmen met de fiets. En dan... er overheen. Schitterend. Wel super druk; met langsrazend verkeer en veel voetgangers en fietsers. De mist is inmiddels aardig opgetrokken. Veel stoppen en foto's maken. Dan door naar Sausalito, een schilderachtig stadje met prachtige huizen. Daar vandaan de ferry genomen, terug naar San Francisco. Helaas kunnen we niet meteen mee; we moeten 45 minuten wachten. Maar het is mooi weer en er is genoeg te zien. Gaaf hoor zo op onze fietsen! Terug in San Francisco de zeeleeuwen bij Pier 39 gezien. Er liggen er wel 100 (meer?) en ze maken een kabaal! Grappig om te zien. Sommigen liggen heel rustig te dutten, anderen maken ruzie en proberen elkaar van de vlonders af te duwen. Het zijn logge beesten, maar ze klimmen er verrassend soepel weer op. Het stinkt wel een beetje... Pier 39 is een drukke toeristische plek. Gezellig, maar wel een beetje een kermis. Leuk gegeten daar. Vervolgens op de fiets naar Lombard Street, een hele bochtige straat. Nou; dat hebben we geweten hoor: zweten, hijgen, puffen, súper steile wegen. Walter en vooral Jesper hielden vol en vlak bij Lombard Street stonden er heleboel Chinezen en andere toeristen Jesper aan te moedigen en te applaudisseren! Super leuk. Ik ben afgestapt hoor; mij te steil... Ik viel zowat achterover... Prachtig gezicht om te zien hoe steil veel wegen zijn in San Francisco (gebouwd op 40 "heuvels")

Inmiddels werd het al een beetje donker, geen licht op de fiets. Eigenlijk wilden we nog naar Alamo Square, maar dat werd te gek. Misschien morgen... Gekke Hollanders op de fiets... Door die drukke stad terug naar ons hotel. Morgen Alcatraz.

(oh ja... wel triest... je ziet hier heel veel daklozen/zwervers...)

1. Hans:
    15 augustus 2018
    Geweldige zo'n fietstocht door SF. Col de San Francisco 1e categorie? Stoer hoor💪Wederom adembenemend mooie pictures👍 Ga zo door!
  2. Monique:
    15 augustus 2018
    Ja, SF is echt een schitterende stad, een van de weinige in de VS die echt de moeite waard zijn om te bezoeken. Kun je ook duidelijk zien aan jullie foto's, echt geweldig!
  3. Ellen:
    15 augustus 2018
    Het lijkt voor ons terug in de tijd, bijna exact dezelfde dingen gedaan en bekeken, geweldige stad hè!
  4. Ineke:
    15 augustus 2018
    Prachtige fietstocht en stoer hoor! Wel even anders dan hier in ons vlakke landje.
  5. Pim:
    15 augustus 2018
    Geweldig plan, dat fietsen! (Maar alleen een Hollander is gek genoeg om te gaan fietsen in een stad-met-40-heuvels, haha!)
  6. Anke:
    15 augustus 2018
    Ja, wat een stad he, geweldig!
    In Juli zag ik nog een walvis onder de brug door zwemmen!
    Geniet ervan deze ervaring!
  7. Hendrick:
    15 augustus 2018
    Mooi verslag van jullie SF beleving en de foto's zijn prachtig. Voor mij was dit een 'herbeleving' van mijn eigen avontuurlijke reizen naar Californië in de jaren-70 en -80. Helaas heb ik dat toen niet gedocumenteerd, zoals jullie dat op een grandiose wijze doen.